توجه از این قسمت دیگر فایل PDF  مطلب منتشر نخواهد شد

در این قسمت به طور کلی می خواهیم دستورات کتابخانه پای گیم را شروع کنیم (به تازگی در کتابی خواندم که به جای استفاده از کلمه ماژول یا کتابخوانه مترجم از کلمه ساختمان داده استفاده کرده بود) و توجه داشته باشید طبیعتا ما تمامی  دستورات این کتابخوانه را آموزش نخواهیم داد و دستورات اساسی و کلیدی مانند گذاشتن عکس و موسیقی و ...را آموزش می دهیم.

پیشنهاد ما برای یاد گیری تمامی دستورات این کتابخانه کتاب معرفی شده می باشد.

در ابتدا مطمئن باشید که کتابخانه پای گیم را نصب کرده اید و سپس آن را با دستور import pygame  فراخوانی کنید.

سپس برای راحتی کار دستور* from pygame.locals import تایپ می کنیم.

و سپس یک صفحه مانند کتابخانه ترتل تعریف می کنیم اما با این دستور: 

 ((disp=pygame.display.set_mod((1000,500  

disp نام متغیرمان و در قسمت بعد set_mod اندازه صفحه را تعریف کرده ایم (طول در عرض ) و توجه داشته باشید که حتما 2 پرانتز بگذارید.

حالا اگر می خواهید در صفحه گرافیکی پای گیم صفحه تان نام دلخواه شما را داشته باشد از دستورزیر استفاده کنید و در پرانتز نام دلخواهتان را بنویسد . مثلا:helli-python 

pygame.display.set_caption('helli-python') 

و برای اینکه رنگ صفحه را عوض کنیم:disp متغیر صفحمان و اعداد داخل پرانتز رنگ،در هر نرم افزار گرافیکی و یا برای تعیین رنگ در کامپیوتر از 3 عدد استفاده می کنند که می توانید در نرم افزار paint رنگ مورد نظر خود را پیدا کنید:در نرم افزار  paint وارد شوید و در قسمت edit color  در هر سه خانه رنگ های rbg عدد وارد کنید و توجه داشته باشد که این عدد نباید از 255 بیشتر و از 0 کمتر باشد وگرنه پایتون ارور می دهد:

disp.fill((255, 255, 255))

برخی رنگ ها:

R    G    B 
(WHITE        = (255, 255, 255   سفید
( BLACK        = (  0,   0,   0        مشکی
 (BRIGHTRED    = (255,   0,   0   قرمز روشن
 (RED          = (155,   0,   0         قرمز
(BRIGHTGREEN  = (  0, 255,   0   سبز روشن
(GREEN        = (  0, 155,   0        سبز
 (BRIGHTBLUE   = (  0,   0, 255    آبی روشن
 (BLUE         = (  0,   0, 155         آبی
 (BRIGHTYELLOW = (255, 255,   0 زرد روشن
 (YELLOW       = (155, 155,   0     زرد
 (DARKGRAY     = ( 40,  40,  40    خاکستری تیره

سپس دستور () pygame.init را در هر یک از برنامه هایی که می نویسید فراموش نکنید! این دستور باید بیرون حلقه بینهایتمان باشد و در اینجا اصلا نیازی نیست که بدانیم این تابع دقیقا چه کاری انجام می دهد فقط حواستان باشد اگر با ارورpygame.error: font not initialized مواجه شدید مطمئن باشید که این را () pygame.init بعد فراخوانی کتابخانه پای گیم نوشته اید!

سپس یک حلقه بینهایت یا به اصطلاح While True تعریف می کنیم که در آن با دستور() pygame.display.update باید آنرا به روز رسانی کنیم.(توجه در صورتی که این دستور را نگذارید صفحه نشان داده به شما به روز رسانی نمی گردد و مثلا فقط یک صفحه سیاه نشان داده می شود .)

یعنی در واقع صفحه ای که به کاربر نشان داده می شود همیشه باید به روز رسانی شود .  

تکلیف:برنامه ای بنویسید که کتابخانه پای گیم در آن صفحه ای باز کند و رنگ صفحه مدام تغییر کند

به طوری که تمامی رنگهای موجود در جهان هستی در این صفحه نمایش داده باشدبرنامه خود را درقسمت نظرات بار گذاری کنید

دانلود سورس این قسمت با لینک مستقیم